Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) terimi olarak Altın Yaldız: Türk kitap kaplarında genellikle bütün yüzeyi kaplamaz. Ya tezyin edilen kısımlar üzerindeki kabartma süslere, sarı ve yeşil olmak üzere iki renk yaldız sürülür veya kabartmalar deri renginde bırakılıp zemin yaldızlanır. Yaldız suyu yapmak için parmak ucu ile bir varak alınarak çukurca bir tabakta zamk-ı Arabî ve mumsuz balla birlikte ezilir, önce donuk çamur rengi olan altın mahlûlü, ezme sonucunda açılır ve altın rengini alır. Bundan sonra tabağa yarıya kadar filtre olmuş su doldurulur, altının zamkı erir ve toz hâlinde altın tabağın dibine çöker. Su boşaltılır. Müzehhip, dipteki altın tozlarını jelâtinli su ile ezerek fırça ile alıp işler. Süzülen suda kalan yaldızdan zerefşan kâğıt yapmakta yararlanılır.
Benzer Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri:
- Yaprak Demeti Yalnız yapraklardan meydana gelen süsleme motifi.
- Nişanlı Şiraze Şiraze ile ilgili bilgilere bakınız.
- Üstadân-ı Seb'a (Üstadânı Seba) "Yedi üstad" anlamına gelen bir terimdir. Yâkut-ı Mustasımi ile Ergun
- Herat Cildi Özellikle Herat'ta yapılan bir cilt biçimi. Şemseli fakat yaldızsızdır
- Şah Kulu Şah Kulu Rumî, Şah kulu Bağdadî. 10. Hicri asırda Bağdat'tan gelerek
- Beyzi Oval. Yumurta biçiminde olan.
- Nakş Ber-âb Ebru teknesinde kalıcı olmayan desenlerdir.
- Kalemgir Yazıya elverişli demektir. Yazı yazılırken kalemin kâğıda sürtünmeden
- Zemin Fırçası Zeminin büyük ve küçüklüğüne göre kalınlıkları değişir.
- Zincirli Şemse Şemse ile ilgili bilgilere bakınız.