Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) terimi olarak Ünsi: Kamış kalemin iki parçadan meydana gelen kesik kısmının yazandan yana olan tarafına verilen ad. Diğer kısmına vahşi denir.
Menakib-i Hünerveran, sayfa 10 da, hat çeşitlerine göre vahşi ve ünsi oranı belirtilmiştir.
Tuğrakeş Hakkı Altunbezer'in tanıdığı büyük hattatlar hakkında verdiği bilgilere göre;
Şeşkalemde maharet sahibi olan Rakım Efendi'nin, Eğrikapılı Rasim Efendi'nin, Kazasker Mustafa İzzet Efendi'nin, Şefik Bey'in, Sami Efendi'nin kalemlerinin ünsisi ve vahşisi müsavi surette idi.
Menakib-i Hünerveran, sayfa 10 da, hat çeşitlerine göre vahşi ve ünsi oranı belirtilmiştir.
Tuğrakeş Hakkı Altunbezer'in tanıdığı büyük hattatlar hakkında verdiği bilgilere göre;
Şeşkalemde maharet sahibi olan Rakım Efendi'nin, Eğrikapılı Rasim Efendi'nin, Kazasker Mustafa İzzet Efendi'nin, Şefik Bey'in, Sami Efendi'nin kalemlerinin ünsisi ve vahşisi müsavi surette idi.
Benzer Yazma Eser (Hat-Tezhip-Ebru-Cilt-Minyatür) Terimleri:
- Mücevher Nokta Nokta, Geçme nokta ile ilgili bilgilere bakınız.
- İlhani İlhanlılar devrinde Anadolu'da yaygın olarak kullanılan keşideli bir y
- Gül Gonca Tezhipte, hataîlerin yanına gonca biçiminde eklenen motifin adıdır.
- Mıstar Satar çizmeye yarayan âletin adıdır. Üzerinde sıra sıra bükülmüş ibriş
- Zemin Doldurma Bir tezhibin şekli belli olup altınları sürülerek tahriri bitince aral
- Kümmi Eski yazma kitap çeşitlerinden, birinin adıdır. Uzunlamasına ve küçük
- Ciran Ciltte kullanılan beyaz ceylân derisi.
- Reyhani Besmele Reyhani hattıyla yazılan besmele. M mimlerin gözü açık yazdır ve sin'd
- Ayırma Bulut Ayırma rumilerin kullanılmadığı yerde aynı görevi yapacak şekilde kull
- İşlemeli Rumî Büyük bir Rumî motifinin iç kısmında hatai grubu motifler yer alır.